Partnerzy serwisu:
Pasażer

Sprawdzamy, czy PKP Intercity dojedzie do Karpacza

Dalej Wstecz
Data publikacji:
09-07-2025
Ostatnia modyfikacja:
09-07-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER
Sprawdzamy, czy PKP Intercity dojedzie do Karpacza
fot. PKP Intercity
Wraz z powrotem kolei do Karpacza rozgorzała dyskusja o tym, czy do górskiego kurortu dojedziemy nie tylko pociągami regionalnymi, ale również dalekobieżnymi - obsługiwanymi przez PKP Intercity. Sprawdzamy więc, jakie plany w tym zakresie ma ministerstwo infrastruktury.

W czerwcu, po 25 latach do Karpacza powróciły pociągi z pasażerami. Byliśmy na otwarciu tej trasy, z czego relację można przeczytać w tym artykule. Od czerwcowej korekty rozkładu jazdy Karpacz jest już obsługiwany przez pociągi Kolei Dolnośląskich oraz, w weekendy, przez dodatkowe pociągi prowadzone lokomotywą spalinową wraz z wagonami, co łącznie daje nam 14 par kursów w soboty i niedziele.

Karpacz obsługiwany przez PKP Intercity? Nie ma takich planów

Powrót kolei do Karpacza, podobnie jak chociażby wcześniej do Świeradowa-Zdroju wywołał szereg pytań o to, czy wraz z pociągami regionalnymi do Karpacza mogłyby też docierać pociągi PKP Intercity - do 2030 roku jedynego przewoźnika dalekobieżnego realizującego służbę publiczną na rzecz państwa.

– Minister właściwy do spraw transportu, jako ustawowy organizator kolejowych połączeń międzywojewódzkich, zamawia na podstawie umowy pasażerskie połączenia kolejowe o charakterze usług publicznych w oparciu o wymogi zawarte w Planie transportowym. Określa on trasy stanowiące sieć połączeń międzywojewódzkich i międzynarodowych, na których priorytetem jest zapewnienie odpowiedniej dalekobieżnej oferty przewozowej. Stacja Karpacz nie została ujęta w dokumencie i nie ma obecnie planów realizowania przewozów dalekobieżnych do tej miejscowości – mówi nam Anna Szumańska, rzeczniczka ministerstwa infrastruktury.

Podobną odpowiedź otrzymaliśmy z PKP Intercity, które przyznaje, że nie ma planów obsługi Karpacza od grudnia 2025 roku - wtedy w życie wejdzie nowy roczny rozkład jazdy pociągów, lecz spółka nie wyklucza takiego działania w przyszłości.

Wydłużenie kursów spalinowych SKPL do Karpacza bez odpowiedzi

Ani PKP Intercity ani ministerstwo bezpośrednio nie odpowiedziały na pytanie o to, czy możliwe byłoby wydłużenie do Karpacza kursów dwóch pociągów PKP Intercity realizujących połączenia na trasie Jelenia Góra – Kraków, obsługiwanych spalinowym taborem SKPL.

Takie rozwiązanie ma, poza oczywistymi zaletami jak wzmocnienie oferty przewozowej także szereg minusów. Przede wszystkim wprowadzenie pociągów dalekobieżnych na jednotorową linię kolejową z tylko jedną mijanką (Mysłakowice) może skutkować “rozłożeniem” rozkładu jazdy, gdyby składy PKP IC doznawały opóźnień w Polsce - jednostki SKPL docierają do Jeleniej aż z Krakowa trasą przez Katowice, Kędzierzyn-Koźle, Nysę oraz Kamieniec Ząbkowicki i Kłodzko.

Na dobry początek trzeba… zadbać o przesiadki między pociągami regionalnymi a dwoma opisanymi kursami PKP Intercity, które wyjeżdżają z Jeleniej Góry o… 4:39 oraz 14:26. W przypadku pierwszego z kursów, nie ma fizycznej możliwości dotarcia pociągiem z Karpacza, natomiast w przypadku kursu po godzinie 14, taka możliwość istnieje, jednak czas na przesiadkę wynosi albo niespełna godzinę (w weekendy, gdy połączeń do Karpacza jest więcej) lub tylko… jedną minutę, więc skomunikowania niekoniecznie muszą być zachowane.

W przeciwnym kierunku pociągi z Krakowa docierają do Jeleniej o 13:52 oraz 22:00 a podróżni mogą kontynuować drogę do Karpacza pociągiem o 14:32 (w pierwszym przypadku), natomiast w przypadku drugiego połączenia nie ma już możliwości przesiadki na pociąg KD do Karpacza, gdyż ostatni skład w dobie odjeżdża z Jeleniej o 19:42.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Lokomotywa EP08-001 coraz bliżej historycznego malowania

Tabor i technika

Tranzyt z Przemyśla do Sanoka przez Ukrainę będzie niemożliwy

Prawo i polityka

PKP Intercity: Kontrola na granicach nie wpłynie na nasz ruch

Prawo i polityka

W Łapach powstanie nowy dworzec kolejowy

Infrastruktura

Tak wygląda zabytkowy pociąg do Karpacza z lotu ptaka [WIDEO]

Tabor i technika

Zobacz również:

Lokomotywa EP08-001 coraz bliżej historycznego malowania

Tabor i technika

Tranzyt z Przemyśla do Sanoka przez Ukrainę będzie niemożliwy

Prawo i polityka

PKP Intercity: Kontrola na granicach nie wpłynie na nasz ruch

Prawo i polityka

W Łapach powstanie nowy dworzec kolejowy

Infrastruktura

Tak wygląda zabytkowy pociąg do Karpacza z lotu ptaka [WIDEO]

Tabor i technika

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5